Dagen D – Mot Cabo Roig

Godmorgon från en varmt och kvavt med lite molnigt Spanien…

Nu är vi riktigt utvilade efter nio timmars sömn och frukost i magen samt lite poolhäng denna morgon på hotellet så är vi redo att köra vidare till Spanien.

Vi startade resan i lördags, vi hade bokat en senare båt än vanligt 2045 då det var billigare (715kr) de övriga tiderna hade ett dyrare pris nästan 1900kr Så man ska vara rätt tidigt ute, minst 1 månad innan för att kunna få ett bra pris. Men hur som haver. Så lämnade vi Helsingborg klockan 14.00

Hejdå Huset
En liten Deeney som ville följa med <3

Vi tänkte ta båten som gick 1715 men det var extrema köer precis innan man kör in på färjeläget i Rödby. Så båten hann vi inte med. Det fick bli den som gick 1815. Båten var i hamn vid 19.00 i Puttgarden. Martin hade gjort en checklista vid ca hålltider så det var rätt kul att se under resan gång. Vi körde in allt och passade på att tanka i Luxemburg vilket är betydligt billigare än i Tyskland och Frankrike. Det flöt på extremt bra i Tyskland och delar av Frankrike. Tullarna i Frankrike var ju lite sisådär denna gång. De tar nästan alla kort, men vissa gånger tog de inte blipp eller kort som tur var så hade vi lösa pengar. Så ett tips är att ta ut pengar.

Obligatoriska ölen till mamma
Dags att köra av båten, och töserna är preppade med film och dricka och gott gott 😉

Frukost som vanligt blev det på en rastplast i Frankrike. Skönt att sträcka på benen. Jag hade fyllt kylboxen med allt möjligt gott, och ni vet den där första koppen kaffe, mmmm.

Problemen med köer började inte förrän när vi rullade in i Lyon vid 10 på söndagförmiddagen. Det var många köer och vi tappade säkert 1,5 timme där. Vi nådde den spanska gränsen strax efter 17,  generellt så flyter alltid trafiken på i Spanien men denna gång stötte vi på bekymmer några mil norr om Barcelona. Vi stod i kö mer eller mindre hela vägen in mot staden. och tappade ytterligare 1,5 timme. Vi hade planerat in en stopp med övernattning, men vi chansade att boka detta när vi började närma oss målet. Planeringen var att vi skulle vara på plast vid en liten kustort söder om Barcelona vid 19.00 tiden men pga av förseningarna var vi inte på plats förrän 2130.

Bagels fyllda med, färskost, ruccola,salami,brie. Kvällsmat
Möta solen på morgonkvisten <3

Sovstund på en rastplats för M (Han fick snällt låna Adels sovmask, haha

Jag hade hittat ett hotell 4-stjärnigt med halvpension för 1.800kr. Ett väldig bra pris för en hel familj. Hotellet heter RVHotels Ametlla Mar Då vi var så sena så sprang vi nästan in i restaurangen och åt. När vi väl checkade in så ville de erbjuda oss en lunch dagen efter pga att vi var så försenade (vi hann dock, men stressigt) så det var ju väldigt gulligt

Efter 31 timmar i bilen så passade en skön dusch, ombyte och mat i magen perfekt. Vi satte oss i baren, töserna skaffade kompisar direkt och gick upp på barndansgolvet och skakade loss, haha.. Vi njöt av varsin god drink. Sen kallade sängen, måste jag nämna att det tog 1 nanosekund att somna?!

Som sagt nio timmars sömn, ner till frukostbuffén fyllde på med energi. Töserna passade på att utforska poolområdet, jag gick ner mot havet och vi tog det lugnt en timme.

er Nu sitter vi i bilen och alla längtar till vårt Cabo Roig. Skönt att det är så lite timmar kvar på resan. Från hotellet till Cabo Roig, är det ca 4 timmars körning.

Och gud så stolt jag är över alla barnen som inte har klagat det minsta, utan de har haft det så bra i bilen, och även sovit mer eller mindre hela natten i bilen. Men att Martin har fixat detta igen (9:e året) Grymt jobbat älskling!

De fortsätter sova 😉

Vi ses och hörs.

2 Comments

1. Emelie
    2024-07-26

Turas ni inte om att köra?